دیدگاه آیت الله جوادی آملی در باب علم دینی

چکیده

آیت‌الله جوادی آملی از متفکرانی است که با تکیه به مباحث مختلف سنت تفکر اسلامی (همچون فلسفه اسلامی، اصول فقه و …) سعی کرده تبیین خاصی از موضوع علم دینی ارائه دهد. ایشان در عین حال که معتقدند که علم بما هو علم کشف واقع می‌کند و لذا آنچه واقعاً علم است، اسلامی است؛ اما بر این باورند که با بررسی وضعیت علم در دوره جدید معلوم می‌شود که علوم جدید، واقعاً و خالصاً علم نیستند، چرا که تحت فلسفه‌های الحادی واقع شده‌ و از آنها تاثیر پذیرفته‌اند؛ و اگر بخواهیم در علوم کنونی تحولی بیفکنیم و علم اسلامی داشته باشیم باید نگرش خاصی به علم را تقویت کنیم، جایگاه دستاوردهای معرفتی بشر (از علوم تجربی گرفته تا علوم فلسفی و شهودی) را در هندسه معرفت دینی معلوم سازیم و تعامل خاصی بین دستاوردهای تجربی و عقلی و شهودی با منابع نقلی برقرار سازیم. لب دیدگاه ایشان را شاید بتوان توجه به مراتب طولی عقل در درک حقایق عالم و تلازم همه‌جانبه عقل و نقل دانست. در مقاله حاضر کوشیده ایم با مروری بر مبانی دین شناختی و علم شناختی ایشان، تبیین فشرده‌ای از دیدگاه ایشان در این زمینه ارائه دهیم و به نقد و بررسی آن بپردازیم.

 

کلیدواژه‌ها: علم دینی، جوادی آملی، فلسفه علم، فلسفه دین

دریافت فایل PDF

بازدیدها: 105

One Reply to “دیدگاه آیت الله جوادی آملی در باب علم دینی”

  1. با عرض سلام و ادب خدمت استاد عزیز
    ضمن تشکر بابت نوشتار شما راجع به دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره علم دینی یه سوال داشتم از محضرتون:
    می خواستم بدونم که آیا ساحت افعال انسان رو هم می شه در دوساحت ثبوتی و اثباتی بررسی کرد؟در این بررسی “فعل” اسلامی و غیر اسلامی خواهیم داشت؟
    و به طور خاص تکنولوژی غرب که (که در نسبت با علم غربی و انسان غربی تولید شده،)چه جایگاه و نسبتی با اسلام خواهد داشت؟(به عنوان مثال آیا بانک و بیمه و بورس و… می توانند اسلامی باشند یا ماهیت این ابزار به گونه ای دیگر باید تحلیل و بررسی شود و دیدگاه علم دینی آیت الله جوادی آملی پاسخگوی سوال فوق نیست؟)

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*