اسم امام علی (ع) در قرآن کریم

بسم الله الرحمن الرحیم

در میان ما به غلط معروف شده که اسم حضرت علی علیه‌السلام در قرآن نیامده است؛ ادعایی که بقدری تکرار شده، همه باور کرده‌ایم و هرجا اسم ایشان را در قرآن ببینیم، آن را ترجمه می‌کنیم!

اوایل رمضان سال جاری دوستی گفت نام حضرت علی در قرآن کریم آمده است. شب ۱۹ رمضان در این زمینه تحقیقی کردم و حاصل را در روز ۱۹ رمضان سال جاری در مسجد دانشگاه بوعلی‌سینای همدان ارائه کردم. شب ۲۱ رمضان مطلب را مقداری تکمیل کرده و در سایتم نوشتم.[۱] نقدهایی بر آن شد که با توجه به آن نقدها اکنون مطلب اصلاح‌شده تقدیم می‌‌شود. خلاصه ادعای مقاله حاضر این است که اگرچه در موارد متعددی کلمه «علی» در قرآن کریم به معنای «عالی و بلندمرتبه» به کار رفته، اما می‌توان گفت که لااقل در دوجای قرآن کریم (یعنی آیه ۵۰ سوره مریم و آیه ۴ سوره زخرف)، مراد از کلمه «علی»، حضرت علی علیه السلام است. مطالعه ادامه مطلب در فضای وب

دریافت فایل Html          دریافت فایل PDF

[۱]. فایل یادداشت قبلی همراه با نظراتی که ذیل آن مطرح شده بود را  از اینجا (با وارد کردن عدد ۱۱۱۱) می‌توانید دریافت کنید.

برچسب خورده : , , , , , , , , , . Bookmark the پیوند یکتا.

17 Responses to اسم امام علی (ع) در قرآن کریم

  1. علی میگوید :

    سلام علیکم
    وقتی رمز را وارد میکنیم اتفاقی نمی افتد؛ ظاهراً رمز اشتباه است.
    و یک سوال که میتوانید پاسخ ندهید:
    با توجه به اینکه شما رمز مطلب را در اینجا در اختیار مخاطب گذاشته اید؛ فلسفه رمزدار کردن مطلب چه بوده است؟ چون مطلب را وقتی رمزدار می کنند؛ که نمی خواهند همه ببینند و فقط میخواهند قشر خاص و محدودی ببینند.

    • حسین سوزنچی میگوید :

      سلام علیکم رمز چهاربار عدد ۱ است. از خارج سایتم امتحان کردم عمل کرد نمی دانم چرا برای شما مشکل پیش آمده.
      علتش این است که می خواهم اگر کسی به طور اتفاقی وارد شد این مطلب جدید را بخواند و تنها کسانی که علاقمند به بررسی بیشترند آن را بخوانند.

  2. علی میگوید :

    سلام علیکم
    ممنون از پاسختان
    الان خودم مجدداً امتحان کردم؛ دیدم باید چهار بار عدد ۱ را به انگلیسی می نوشم نه فارسی و من تا کنون به فارسی می نوشم.
    در واقع رمز ۱۱۱۱ است نه ۱۱۱۱.
    خب است این مطلب را به سایر مخاطبین نیز گوشزد بفرمائید.

  3. Hosein میگوید :

    سلام علیکم
    من با استفاده از بحثهای سایت شما بحثی در یکی از تالارهای گفتگو راه انداختم که در آدرس زیر آمده است. ببخشید که در آنجا به اسم شما اشاره نکردم اما به نظرم برخی از بحثهای شما را تکمیل کرده ام.
    http://www.iranclubs.org/forums/showthread.php?t=138483&page=26

  4. حسین سوزنچی میگوید :

    آقای توکلی (با عنوان عبد منیب) نقدی بر مطلب قبلی بنده در وبلاگ خود به آدرس زیر نوشته اند:
    http://abdemonib.blog.ir/1393/05/22/%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%B1%D8%AC%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%88%D8%B2-%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D9%86%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A2%D9%85%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
    بنده از ایشان خواستم مطالب جدیدم را مطالعه کنندو نقد کنند و ایشان در ذیل مطلب قبلی بنده مطالبی در نقد مطلب جدید بنده نوشته اند که مناسب بود در اینجا می نوشتند. کسانی که مایل به تعقیب این گفتگو هستند می توانند به ذیل یادداشت قبلی مراجعه کنند. از این لینک می توانید وارد یادداشت قبلی بشوید. یادآوری می شود که رمز ورودش ۱۱۱۱ است که ظاهرا اعدادش باید در حالی که تنظیمات رایانه روی حالت انگلیسی است تایپ شود.http://www.souzanchi.ir/imam-alis-name-in-holy-quran/

  5. طاهررحیمی میگوید :

    سلام استاد . مقاله بسیار ارزشمندی بود اما به نظر حقیر حتی اگر طبق بیانات شما بپذیریم نام مولا در قرآن آمده است باز هم مساله اصلی در جای خود باقی است و آن عبارت است از اینکه نام علی علیه السلام به گونه ای در قرآن آمده که هم می توان آن را نام شخص دانست و هم می توان معنای دیگری برای قائل شد( علو و متعالی و…) و مسئله دقیقا همین است که چرا در قرآن نام علی علیه السلام و دیگر ائمه اطهار به روشنی و به گونه ای که قابل تاویل و دوپهلو نباشد مطرح نشده است . به نظر این حقیر در این مورد عمدی در کار بوده که مهمترین آن عبارت است از جدایی مومنین ناب و آنها که پیامبر را ولی حقیقی خود دانسته و حرف او را عین قرآن معتبر و لازم الاطاعه می دانستند از منافقین چنانچه قرآن به زیبایی و ظرافت هرچه تمام تر می فرماید:وَ إِذا قیلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى‏ “ما أَنْزَلَ اللَّهُ” وَ إِلَى ” الرَّسُولِ ” رَأَیْتَ الْمُنافِقینَ یَصُدُّونَ ” عَنْکَ ” صُدُودا (نساء ۶۱)
    و نیز امام صادق ع طبق روایتی به همین مضمون اشاره فرموده اند؛ ایشان در حدیثی که ابوبصیر آن را نقل کرده است در پاسخ به سوالی به این مضمون که مردم می پرسند چرا قرآن، علی ع و اهل بیتش را به نام معرفی نکرده است فرمودند: آیه نماز که نازل شد اسمی از ۳ رکعت و ۴ رکعت نبرد و این رسول خدا ص بود که آن را برای آنها تفسیر کرد، همچنین آیات زکات و حج و… این آیه را نیز باید رسول خدا برای ایشان تفسیر کند و….(ادامه روایت) (ر ک غایه المرام (ط قدیم) ص ۲۶۵ ج ۳)

  6. مصطفی میگوید :

    سلام.ببخشید مراجعه بفرمایید به المسائل السرویه، ص: ۷۹و۸۰ پاورقی

  7. Anup میگوید :

    It’s a plsaruee to find someone who can identify the issues so clearly

  8. حسین سوزنچی میگوید :

    سلام علیکم
    چندی پیش توفیقی دست داد در نجف اشرف بودم و در زیارات حضرت برخورد کردم که آیه دوم هم در زیارت ششم و هم در زیارت هفتم آمده است و جالب اینکه در زیارت ششم، تعبیر این است که این مطلب معنای محکم آیه است (یعنی آیه با این معنا که منظور از علی در آن اشاره به حضرت علی علیه السلام است، به عنوان یک آیه محکم و آیه متشابه معرفی شده است) بعد که برگشتم دیدم هر دو زیارت در بحار الانوار موجود است و زیارت ششم از زیارات معروفی است که ابن‌المشهدی هم کتاب المزار الکبیر خود آورده است و نمی دانم چرا در جستجوی نرم افزاری ذیل آیه مذکور، این دو زیارت را نیاورد.
    در هر صورت این دو مورد را هم می توان به موارد قبلی افزود:

    مفاتیح الجنان زیارت ششم: السَّلَامُ عَلَى صَاحِبِ الدَّلَالاتِ وَ الْآیَاتِ الْبَاهِرَاتِ وَ الْمُعْجِزَاتِ الْقَاهِرَاتِ، الْمُنْجِی مِنَ الْهَلَکَاتِ، الَّذِی ذَکَرَهُ اللَّهُ فِی مُحْکَمِ الْآیَاتِ، فَقَالَ تَعَالَى «وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکِیمٌ» (المزار الاکبیر لابن المشهدی ص۲۱۸؛ بحارالانوار ج۹۷ ص۳۰۶)

    مفاتیح الجنان، زیارت هفتمِ: السَّلَامُ عَلَى مَنْ أَنْزَلَ اللَّهُ فِیهِ وَ إِنَّهُ فِی أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکِیم‏ (بحار الانوار، ج۹۷ ص۳۰۳)

  9. بید مجنون میگوید :

    سلام

  10. عیدی میگوید :

    استاد بزرگوار سلام و عرض ارادت، اگر بخوام در پایان نامه از مقاله شما به عنوان منبع استفاده کنم به چه آدرسی ارجاع بدم؟

    • حسین سوزنچی میگوید :

      سلام علیکم
      فعلا به آدرس سایت، مگر اینکه فرصت کنم و آن را در قالب کتاب یا مقاله در مجله خاصی منتشر کنم که هنوز این کار را نکرده ام.

  11. محمدهادی قهاری کرمانی میگوید :

    باسلام و ادب
    مقاله جنابعالی تحت عنوان اسم امام علی علیه السلام در قرآن را مطالعه نمودم و انگیزه ای شد که تحقیق حضرتعالی را تکمیل نموده و حاصل آن مقاله علمی پژوهشی شده که مایلم آن را برای جنابعالی ایمیل نمایم تا پس از رفع اشکالات، آن را مشترکا جهت چاپ در یک نشریه پژوهشی ارسال نماییم.
    لطفا ایمیلتان را جهت ارسال فایل مقاله برای بنده ایمیل نمایید.
    باتشکر
    محمدهادی قهاری کرمانی
    استادیار دانشگاه شهیدباهنر کرمان
    ۱۲ آذر ۱۳۹۶

    • حسین سوزنچی میگوید :

      سلام علیکم
      ایمیل حقیر در قسمت «درباره ما» موجود است.
      البته چندی پیش شخص دیگری در قالب مقاله علمی پژوهشی کاری انجام داده بود که بزودی چاپ می شود یادم نیست کدام نشریه بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *