گام‌های اولیه علم دینی در رشته زیست شناسی

گزارشی از میزگرد نقد و بررسی کتاب درسی زیست شناسی پیش دانشگاهیAdobe-PDF-Document-icon

آیا دینی کردن کتابهای درسی به معنای افزودن آیات و روایات است، یا به معنای اینکه تغییر دادن نگرشهای فلسفی حاکم بر آنهاست تا به لحاظ پیشفرضهای خود همراستای نگاه دینی قرار گیرند؟ تصادفی دانستن تغییرات در موجودات زنده به بهانه «جهش» و انکار تدبیری بودن آنها، آفرینش الهی را طبیعت بی‌هدف انگاشتن، علم را منحصر در محصول حس کردن، حیات را در حد واکنش بین مولکولی تنزل دادن، برخی از معضلات کتاب درسی زیست‌شناسی بود که اصلاح آنها چالشهای فراوانی برانگیخت و شرکت کنندگان در میزگرد، به جای پرداختن به آنها بحث را به گونه ای سوق می‌دادند که گویی مهمترین مساله دینداران مخالفت با نظریه تکامل است! در حالی که چنان که در گفتگوها بر آن تاکید شده، این نظریه به خودی خود، ربطی به دین ندارد! تفصیل بحث را به گزارش یکی از کارشناسان گروه زیست‌شناسی دفتر تالیف کتب درسی در فایل ضمیمه می‌توانید مطالعه کنید.

برچسب خورده : , , , , , . Bookmark the پیوند یکتا.

5 Responses to گام‌های اولیه علم دینی در رشته زیست شناسی

  1. علی میگوید :

    میزگرد نقد و بررسی کتاب درسی زیست شناسی پیش دانشگاهی:
    “دکتر حســین سوزنچى در بخش پرسش و پاسخ

    تاکید کرد که بین دیندارى و داشتن نگرش توحیدى با پذیرش
    نظریه ى کامل ضدیتى نمی بیند.”
    میشه توضیح بدید چرا ضدّیتی با هم ندارند در صورتیکه از بیان علامه طباطبایی رحمت الله علیه در میابیم که از منظر دینی نظریه داروین باطل است؟{رک به تفسیر المیزان جلد ۱۶ صفحه ۱۶۹}

    • حسین سوزنچی میگوید :

      بنده به آدرس مذکور مراجعه کردم (ظاهرا متن عربی تفسیر مد نظر شما بوده، چون در آدرس مذکور در ترجمه فارسی که اصلا بحث دیگری مطرح است) و آنجا تنها جمله ای که هست این جمله است که «شروع خلقت آدم از خاک بوده است» و هیچ جمله ای در ضدیت با نظریه داروین ندیدم. (قائلان به نظریه داروین هم شروع خلقت را از خاک و سپس تک سلولی و … می دانند)
      البته یادم هست که علامه در جای دیگر سخنی قریب به این مضمون دارند که اگر اصل نظریه داروین را بپذیریم تطبیق آن در مورد انسان را نمی پذیریم، نه به دلیل آیه ای که می گوید شروع خلقت آدم از خاک است (زیرا آیه خلقت آدم را دفعی ندانسته و اگر تدریجی باشد با نظریه داروین هم جمع می شود) بلکه به دلیل آیه ای که حضرت مسیح را به حضرت آدم تشبیه می کند از این جهت که حضرت آدم بدون پدر و مادر آفریده شده است. پس حضرت آدم در یک روال تدریجی زاد و ولد آفریده نشده است.
      به تعبیر دیگر، آنچه من از بحثهای علامه برداشت کرده ام این است که درباره کلیت نظریه تکامل ساکت است اما تطبیق این نظریه بر حضرت آدم را نمی پذیرد؛ و قطعا نظریه تکامل به عنوان یک نظریه علمی، ادعای بیان تمام وقایع خارجی را ندارد. به تعبیر دیگر همان طور که تبدیل عصا به اژدها در عالم طبیعت در یک فرایند طولانی ممکن است اما در عین حال علم نمی تواند معجزه موسی را که این اقدام را در چند ثانیه انجام داد انکار کند. در مورد انسان امروزی هم که به حضرت آدم ختم می شود چه اشکالی دارد که آدمهای نئوآندتال در روال تکاملی پدید آمده باشند، اما در اثر تحولات زمین شناسی منقرض شده باشند و خدا آدم را به صورت معجزه مانند (همانند عصای موسی) از خاک آفریده باشد؟ دقت کنید نمی گویم واقعیت چنین است، بلکه می گویم اینکه نظریه تکامل برقرار باشد، منافاتی با تعالیم توحیدی ندارد.

    • Emmy میگوید :

      I can’t beleive I’ve been going for years without knowing that.

  2. Kaylee میگوید :

    That’s really shwred! Good to see the logic set out so well.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *